Wij plaatsen functionele- en statistieken cookies zodat deze site goed werkt en anoniem gemeten kan worden.
Voor cookies van derden hebben wij uw toestemming nodig. Meer informatie over deze cookies van derden.
Programma GGD
Het programma GGD bestaat uit drie pijlers: Algemene gezondheidzorg, Jeugdgezondheidzorg en Monitoring en Advies. Hieronder staan per pijler eerst de beleidsontwikkelingen, vervolgens ziet u de kengetallen en tenslotte de financiële rapportage.
PIJLER ALGEMENE GEZONDHEIDSZORG
Binnen de pijler Algemene Gezondheidszorg vallen diverse aandachtsgebieden. Denk hierbij aan infectieziektebestrijding, de fysieke leefomgeving, forensische geneeskunde en zorg & veiligheid. De belangrijkste beleidsontwikkelingen op deze gebieden worden hieronder nader toegelicht.
(Beleids-)ontwikkelingen
Infectieziektebestrijding
Ontwikkelingen infectieziektebestrijding
Het ministerie van VWS heeft 3 juni besloten om een Landelijke Functionaliteit Infectieziektebestrijding (LFI) op te richten. Het LFI zal een landelijke crisisorganisatie worden die, namens de minister van VWS, verantwoordelijk wordt voor de voorbereiding op een toekomstige pandemie en de operationele aansturing van de GGD-en tijdens toekomstige pandemieën. Het LFI wordt ondergebracht bij het RIVM. Oprichting van het LFI is één van de maatregelen om de pandemische paraatheid te versterken. Het ministerie van VWS bekostigt het LFI.
De capaciteit voor infectieziektebestrijding bij GGD-en is de afgelopen twee jaar fors uitgebreid met incidentele middelen van VWS. Vooralsnog zijn afspraken gemaakt over aanvullende financiering door het Rijk tot en met 31 december 2022. Als deze aanvullende financiering stopt, valt de tijdelijke extra formatie voor infectieziektebestrijding weg. Een situatie waar wij ons zorgen over maken. Naast coronabestrijding leiden ook uitbraken van Vogelgriep en Apenpokken ertoe dat de GGD de eerste maanden van 2022 bijna twee keer zoveel meldingen (niet zijnde COVID-19) heeft ontvangen die inzet van team Infectieziektebestrijding vragen.
Technische hygiëne zorg en infectiepreventie
Bevolkingszorg heeft samen met gemeenten veel extra inspanningen geleverd voor het opvangen van Oekraïense vluchtelingen in de regio Gelderland-Midden. Opvanglocaties (groter dan 10 personen) zijn door de GGD bezocht voor advies en instructies over hygiënemaatregelen en infectiepreventie.
Vaccineren HPV 18- tot 26-jarigen
Vanuit het ministerie van VWS wordt een subsidie verstrekt aan GGD GHOR Nederland voor vaccinaties tegen HPV. De voorbereidingen voor deze vaccinatiecampagne voor jongeren van 18 tot en met 26 jaar lopen in 2022. De GGD-en geven deze vaccinaties hoogstwaarschijnlijk vanaf 1 januari 2023 aan jongeren van 18 tot en met 26 jaar die niet eerder zijn uitgenodigd of niet eerder zijn ingegaan op de uitnodiging om zich te laten vaccineren tegen HPV.
Ontwikkelingen vaccinatiestelsel
Het vorige kabinet heeft gevraagd om een verkenning uit te voeren naar de toekomstbestendigheid van het huidige vaccinatiestelsel, mede ingegeven door de ervaringen van corona vaccinaties. Om goed te kunnen beoordelen in hoeverre het beleidsdoel - maximale gezondheidswinst door vaccinaties - kan worden behaald en waar nog extra inzet nodig is, is om deze verkenning van het vaccinatiestelsel gevraagd. Uit adviezen van de Raad van Volksgezondheid & Samenleving en Zorginstituut Nederland blijkt hoe complex het huidige vaccinatiestelsel in Nederland is vormgegeven. Het ministerie van VWS zal naar verwachting voor de zomer 2022 komen met een beleidsreactie op deze adviezen van de Raad van Volksgezondheid & Samenleving en het Zorginstituut en ingaan op een toekomstige rol voor de GGD-en.
Verlenging subsidieregeling Aanvullende Seksuele Gezondheid (ASG)
De werkzaamheden op het gebied van seksuele gezondheid worden bijna geheel vergoed door het Ministerie van VWS. De ASG-regeling wordt in aanvulling op eerdere berichtgeving verlengd tot 1 januari 2023. Voor 2023 en verder wordt gewerkt aan een juridische verankering van de regeling in de Wet publieke gezondheid, waarbij ook gezorgd wordt dat de financiering van de ASG vanaf dat moment geen staatssteun meer betreft.
Reizigersadvisering
Voor reizigersvaccinaties was de vraag in de eerste maanden van 2022 nog steeds lager dan voor de COVID-19 pandemie. Hierdoor zijn minder spreekuren uitgevoerd. Verpleegkundigen vanuit het team zijn deels ingezet in de COVID-19 organisatie voor vaccineren, testen en bron- en contactonderzoek. Sinds mei 2022 trekt het aantal consulten aan. Ondanks die stijging verwachten we dat we ook dit jaar qua aantal spreekuren nog niet op het niveau van voor de COVID-19 zullen zitten.
Ontwikkelingen in het domein fysieke leefomgeving
Klimaatadaptatie en hitteplannen
In samenwerking met GGD Gelderland-Zuid en RAS (Regionale Adaptatie Strategie) regio Rivierenland ondersteunt GGD Gelderland-Midden de gemeenten Overbetuwe en Lingewaard met het opstellen van hitteplannen. In een hitteplan leggen gemeenten en zorg- en welzijnsorganisaties afspraken vast over extra voorlichting en zorg aan kwetsbare mensen tijdens een hitteperiode. Om zo de gevolgen van hittestress voor kwetsbare mensen zoveel mogelijk te beperken. Samen met de provincie Gelderland organiseert de GGD in september 2022 een bijeenkomst om ook andere gemeenten te informeren over het nut van hitteplannen en de wijze van aanpak.
Omgevingswet
De inwerkingtreding van de Omgevingswet is uitgesteld tot 1 januari 2023. Dit biedt VGGM de gelegenheid om onder andere samen met gemeenten nieuwe instrumenten, zoals de omgevingsvisie en het omgevingsplan, beter voor te bereiden. Binnen VGGM hebben we één programmateam gevormd van adviseurs vanuit GGD, Brandweer en GHOR. Wij willen graag met gemeenten in gesprek over het thema gezonde en veilige leefomgeving en hoe wij daar in de komende jaren gezamenlijk vorm aan willen geven. Dit zal in het najaar 2022 volgen. VGGM wil een bijdrage leveren aan de verschillende opgaven waar onder andere gemeenten voor staan, zoals klimaatadaptatie en energietransitie. VGGM adviseert en ondersteunt gemeenten vanuit haar kennis over en ervaring met gezondheid en veiligheid.
Forensische Geneeskunde
Zorgen over continuïteit van dienstverlening
In mei 2022 hebben de GGD-en een brandbrief gestuurd over de landelijk nijpende situatie van forensische geneeskunde aan de ministers van Justitie en Veiligheid, Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en Volksgezondheid, Welzijn en Sport. De Directeuren Publieke Gezondheid van de GGD-en vragen in deze brandbrief aandacht voor de schaarste aan forensisch artsen en verzoeken de ministers een besluit over het perspectief voor de forensische geneeskunde en de benodigde structurele investering niet langer uit te stellen, gelet op de verstrekkende gevolgen.
GGD Gelderland-Midden merkt de landelijke schaarste aan forensisch artsen dagelijks in haar bedrijfsvoering, waardoor de opdracht voor 24/7 beschikbaarheid van een forensisch arts bijna onmogelijk is om in te vullen. In het huidige rooster vallen per maand gaten, door ziekte, vakantie en uitval, die moeilijk zijn op te vullen. Wij werken waar het kan samen met buurregio’s en wij zijn dringend op zoek naar nieuwe forensisch artsen (in opleiding). Gemeenten worden geïnformeerd door de DPG als er een ‘code zwart’ is en de GGD geen forensisch arts beschikbaar heeft voor een lijkschouw of euthanasie gedurende een dag-, avond- of nachtdienst en welke maatregelen wij treffen. Wanneer de afwezigheid van een forensisch arts de dienstverlening aan de politie negatief beïnvloed, worden zij geïnformeerd.
Bovenregionaal samenwerkingsverband
Door de forensische geneeskunde in maximaal tien politieregio’s in Nederland te organiseren, realiseren de GGD-en een noodzakelijke schaalvergroting om de ervaren krapte op te lossen en de kwaliteit van dienstverlening te verhogen. Dat vraagt van GGD-en en hun besturen vergaande besluiten. En intensieve samenwerking tussen GGD-en op gebied van organisatie, financiering, kwaliteit en inzet en beloning van professionals. De 5 GGD-en in politieregio Oost-Nederland (Gelderland-Zuid, Gelderland-Midden, Noord- en Oost-Gelderland, IJsselland en Twente) werken samen toe naar 1 forensische dienst in de politieregio Oost-Nederland. In de eerste maanden van 2022 zijn scenario’s voor de organisatievorm en samenstelling van het bovenregionale team uitgewerkt, (bestuurlijke) besluitvorming hierover volgt.
Pilot medische arrestantenzorg
In 2021 heeft de minister van Justitie en Veiligheid de aanbesteding Medische Arrestantenzorg van de politie on hold gezet. Dit betekent dat de forensisch artsen in Gelderland-Midden voorlopig medische arrestantenzorg blijven uitvoeren in opdracht van de politie. Om de drukke diensten van forensisch artsen overdag te ontlasten, is GGD Gelderland-Midden in maart een pilot gestart met een ochtendspreekuur van een verpleegkundige op de cellengang. De verpleegkundige regelt en levert waar nodig medische zorg voor arrestanten onder supervisie van de forensisch arts. De eerste ervaringen vanuit de artsen, verpleegkundigen en de politie zijn positief.
Zedenonderzoek bij minderjarige kinderen
In verband met acute capaciteitsproblemen bij het NFI heeft het ministerie van Justitie en Veiligheid in maart 2022 een dringend verzoek gedaan aan de GGD-en om een bijdrage te leveren aan de landelijke invulling van zedendiensten voor minderjarigen. Dit is opgepakt door een tijdelijk landelijk team met forensisch artsen. Op dit moment wordt uitgezocht hoe het tijdelijke team verder uitgebreid kan worden met hiervoor opgeleide artsen uit iedere politieregio. De samenwerkende GGD-en brengen de mogelijkheden op dit moment gezamenlijk en afgestemd in beeld. Het is een lastig dilemma door de landelijke schaarste aan forensisch artsen en de 24/7 beschikbaarheid van de forensisch arts die inmiddels in meerdere politieregio’s moeilijk is in te vullen.
Zorg en Veiligheid
Daklozen Advies Kantoor
Voor de centrumgemeente Arnhem onderzoekt GGD Gelderland-Midden de toegang tot maatschappelijke opvang. April 2021 is het Daklozen Advies Kantoor (DAK) geopend. Op een laagdrempelige manier helpen DAK-medewerkers mensen met woonproblemen. Het DAK is een samenwerking tussen verschillende partijen waar collega’s van de OGGZ werkzaam zijn, maar ook medewerkers van Werk & Inkomen en Burgerzaken van gemeente Arnhem en andere partijen. Mensen kunnen onder andere terecht voor aanmelding voor daklozenopvang en het verkrijgen van een briefadres. Het DAK is een loket waarbij medewerkers de helpende hand bieden en direct kunnen schakelen met opvanglocaties of zorgaanbieders. De pilotfase is succesvol afgerond en met de voortzetting heeft de GGD de coördinatie van het DAK van de projectleider overgenomen.
Meldingen zorgwekkend gedrag
GGD Gelderland-Midden voert voor 14 van de 15 gemeenten taken op het gebied van de Wet verplichte GGZ (Wvggz) uit. Op het meldpunt Wvggz komen niet alleen meldingen binnen. Steeds meer professionals weten het meldpunt te vinden voor consultatie en advies. Een aantal regiogemeenten heeft ervoor gekozen om op hetzelfde meldpunt ook de telefoontjes van het landelijk meldpunt Zorgwekkend Gedrag binnen te laten komen. Enkele regiogemeenten geven de voorkeur aan het zelf afhandelen hiervan.
Ook de politie ontvangt meldingen van (overlast van) verward gedrag. In de regio Midden Nederland loopt een pilot waarbij deze zogenaamde E33 meldingen worden doorgezet naar lokale en regionale meldpunten. De politiemeldingen bieden de meldpunten informatie over zorgwekkende situaties en leiden regelmatig tot extra zorg. De politie is met gemeenten in gesprek over de wijze waarop zij de afhandeling van de E33 meldingen vormgeven. Naar verwachting dienen gemeenten voor het einde van het jaar aan te geven of zij de afhandeling van deze meldingen zelf gaan uitvoeren of dat zij de uitvoering uitbesteden aan het regionale meldpunt.
Sommige inwoners met ernstige psychiatrische problemen, verslavingsproblematiek of bijvoorbeeld dementie laten hun woning vervuilen of verzamelen zoveel spullen dat deze overvol is. Met de gemeente Arnhem en betrokken ketenpartners wordt een werkproces vormgegeven rond woonhygiëne problematiek en de opvolging van meldingen. Dit wordt later in het jaar gedeeld met alle gemeenten in de regio.
Sluitend Samenwerken (0-100) en Verwijsindex Risicojongeren
Goede samenwerking tussen professionals is noodzakelijk om de best passende zorg te bieden aan personen met tijdelijke of blijvende kwetsbaarheid. Om tot een samenhangend plan te komen, moeten professionals op de hoogte zijn van elkaars betrokkenheid rondom een persoon en hun werkwijzen op elkaar afstemmen. Project Sluitend Samenweren (SluiS) is bedoeld voor personen met een kwetsbaarheid van 0 tot 100 jaar en sluit aan op de verwijsindex risicojongeren. De pilotfase in het project SluiS is op 1 juni 2021 stopgezet. In de laatste maanden van 2021 zijn kwantitatieve en kwalitatieve gegevens opgehaald bij de betrokken organisaties rond het gebruik van Sluis om opgedane lessen en ervaringen te borgen. Het project is afgerond in 2022 en heeft geen vervolg in 2023.
Sturing Zorg & Veiligheid
Met ingang van 2022 is de bestuurlijke netwerkstructuur geïmplementeerd en zijn de eerste ervaringen opgedaan: stuurgroep Zorg & Veiligheid, regio-overleg Zorg & Veiligheid (inclusief Wvggz). Deze bestuurlijke overleggen worden voorbereid door een agendacommissie bestaande uit gemeenten Arnhem, Ede en Renkum en de ambtelijk secretaris.
Nieuwe thema’s voor bestuurlijke overleggen worden via een ‘organisch’ proces toegevoegd aan de stuurgroep Zorg & Veiligheid. Tot op heden zijn geen nieuwe thema’s toegevoegd. Gebruikmakend van het actieprogramma Grip op Onbegrip van ZonMw is wel de voorbereiding van een regionale kenniswerkplaats onbegrepen gedrag gestart. Met de ontwikkeling van een kenniswerkplaats wordt aan de bestaande projecten en netwerkstructuur een kenniscomponent toegevoegd. Met als doel het versterken van een lerende omgeving en verbetercyclus voor een persoonsgerichte aanpak voor mensen met onbegrepen gedrag.
Overige ontwikkelingen*
Toezicht kinderopvang
Het aantal uitgevoerde inspecties is lager dan gepland in de eerste maanden van 2022 door ziekte en uitval van een aantal collega’s. Verschillende acties zijn ingezet om de productienormen in 2022 te realiseren. Het is lastig om geschikt personeel te vinden dat direct inzetbaar is. Er is inmiddels één nieuwe toezichthouder aangesteld en ingewerkt. De verwachting is dan ook dat in de komende maanden een inhaalslag zal plaatsvinden.
*Deze ontwikkelingen zijn niet opgenomen in de begroting.
Productie-/kengetallen t/m mei
- 109.971 infectieziekte meldingsplichtige meldingen, waarvan 114 meldingen anders dan COVID-19 (2021: 29.295 waarvan 62 meldingen anders dan COVID-19).
- 14 behandelingen actieve TBC (2021: 19)
- 25 behandelingen latente TBC-infectie (2021: 15)
- 1362 soa-consulten (2021: 980)
- 102 sense-consulten (voor jongeren onder de 25 jaar) (2021: 128)
- 240 hepatitis B-vaccinaties (2021: 164)
- 20 PrEP startconsulten (2021: 47)
- 403 PrEP vervolgconsulten (2021: 268)
- 4060 reizigers- en beroepsvaccinaties (2021: 822)
- 3370 reizigersconsulten (2021: 207)
- 6 gemeenten waarmee direct contact is geweest over omgevingswet (2021: 9)
- 15 gemeenten waarmee geparticipeerd wordt in werkgroepen omgevingswet (2021: 15)
- 1263 arrestantenzorg waarvan medische zorg 970, medische zorg-telefonisch 293 (2021: 935)
- 158 lijkschouwingen (2021: 143)
- 23 zedenonderzoek en 14 letselbeschrijving (2021: 13 en 11)
- 280 bloedproeven, urineonderzoeken en DNA-tests (2021: 199)
- 373 inspecties kinderdagverblijven en BSO’s – toezicht kinderopvang (2021: 373)
- 1 inspecties gastouderbureaus – toezicht kinderopvang (2021: 2)
- 151 inspecties gastouders – toezicht kinderopvang (2021: 519)
- 30 inspecties tattoo, piercing en permanent make-up – toezicht op vergunde bedrijven (2021: 19)
- 9 calamiteitenmeldingen – toezicht Wmo (2021: 13)
- 7 kwaliteitsonderzoeken – toezicht Wmo (2021: 4) en 57 QuickScans – toezicht Wmo (2021: 103)
- 3341 signalen in Verwijsindex Regio Arnhem (VIRA) (2021: 2111)
- 15 meldingen bij het Meldpunt Wet verplichte GGZ (2021: 16)
- Er zijn 15 verkennende onderzoeken gestart (2021: 12)
- Horen in het kader van crisismaatregel: er is 28 keer een verzoek tot horen gedaan (2021: 31)
Financiën
Het verwachte tekort van € 360.000 wordt met name verklaard door:
- De personeelsuitdagingen worden met name gedreven door een bijzonder hoog ziekteverzuim, hoge uitstroom en een zeer krappe arbeidsmarkt. Het effect hiervan verschilt per team. Specifiek voor Forensische Geneeskunde leidt het tekort aan artsen tot een snelle intensivering van de regionale samenwerking en een toename van inzet van verpleegkundigen, maar ook tot een verhoging van personele kosten. Bij onder andere toezicht is extra inhuur nodig om de achterstanden in te halen, wat het resultaat onder druk zet. Dit leidt naar verwachting tot € 500.000 hogere personeelskosten.
- Hogere personeelskosten forensische geneeskunde ad € 270.000, welke grotendeels gecompenseerd wordt met hogere opbrengsten.
- Hogere personeelskosten toezicht ad € 100.000, welke deels gecompenseerd wordt met hogere opbrengsten.
- Hogere personeelskosten M&G (o.a. Europees project) ad € 100.000.
- Overige diverse hogere personeelskosten ad € 30.000.
- Een voordeel op het lokaal aanbod van € 88.000 door met name hoger dan begrote opbrengsten toezicht en OGGZ.
- Een voordeel op de overige baten van € 103.000 door naar verwachting:
- Hogere opbrengsten TBC (verzekerde zorg en inzet TBC-netwerk) ad € 70.000.
- Hogere opbrengsten forensisch ad € 200.000.
- Hogere opbrengsten THZ (detachering GGD GHOR NL) ad € 31.000.
- Lagere opbrengsten reizigersvaccinaties ad € 255.000.
- Overige diverse hogere opbrengsten ad € 57.000.
PIJLER JEUGDGEZONDHEIDSZORG
(Beleids-)ontwikkelingen
Uitgelicht - Uitvoeringsdruk JGZ
Arbeidsmarkt, formatietekort en ziekteverzuim
De JGZ kampt met een toenemend formatietekort. Dit speelt met name bij jeugdverpleegkundigen 0-4 en jeugdartsen 4-18. Er zijn te weinig jeugdartsen beschikbaar op de arbeidsmarkt. Als gevolg van deze krapte worden vacatures niet ingevuld. Samen met een hoog ziekteverzuim, een groeiende vraag naar zorg (bijvoorbeeld de zorg voor vluchtelingenkinderen) en een groter verloop, maakt dit dat de continuïteit van de basiszorg in het gedrang komt. In mei 2022 is zowel naar medewerkers als naar ambtenaren en bestuurders een eerste signaal afgegeven over de huidige situatie, hoe dit tot stand is gekomen, wat we al gedaan hebben en wat de consequenties zijn voor de basiszorg en het lokaal aanbod voor de komende periode.
Uitbreiding RVP
De uitvoering van het RVP is in de eerste 5 maanden volgens planning verlopen, inclusief de start van de HPV voor jongens. Over de hele linie zien we dat de opkomst achter blijft bij de verwachting. Dit is tevens het landelijke beeld. Er worden wel veel inhaalafspraken gemaakt. De hoop is dan ook dat de vaccinatiebereidheid in het najaar bijtrekt.
In juli zal de tweede kamer geïnformeerd worden hoe VWS kijkt naar de toekomstige inrichting van het vaccinatiestelsel.
Zorg voor vluchtelingenkinderen uit Oekraïne
Het organiseren en uitvoeren van JGZ voor deze doelgroep heeft in de eerste 5 maanden van 2022 veel tijd en inzet gevraagd. Vooral het in beeld krijgen van de groep was minder vanzelfsprekend. Ook bleek het aanbod niet altijd aan te sluiten bij de vraag met als gevolg een hoge no-show.
Inmiddels sluiten we wat betreft de werkwijze zo veel mogelijk aan bij de reguliere JGZ -processen en reguliere locaties.
Publieke Gezondheid Asielzoekers
In de eerste 5 maanden van 2022 zijn in diverse gemeenten in de regio Gelderland-Midden nieuwe opvang locaties geopend. Bij de start van 2022 betrof het een aantal noodlocaties, de afgelopen 3 maanden betreft het ook 2 nieuwe locaties in de gemeente Renkum en Rheden. In deze locaties worden zowel Alleenstaande Minderjarige Asielzoekers als gezinnen opgevangen. De Jeugdgezondheidzorg (JGZ) is inmiddels gestart met het inplannen en zien van deze jeugdigen.
De zorg voor de Oekraïense kinderen en de toename van het aantal asielzoekers vraagt van de JGZ een forse extra inzet van jeugdverpleegkundigen en jeugdartsen. Samen met de toegenomen zorgvraag postcorona en het huidige tekort aan artsen en verpleegkundigen betekent dit een enorme uitdaging voor het komende half jaar. Er worden maatregelen voorbereid om de zorg af te schalen, waarbij de zorg voor de meest kwetsbare kinderen en gezinnen zoveel mogelijk gecontinueerd wordt.
Nu Niet Zwanger
Het programma Nu Niet Zwanger (NNZ) ondersteunt kwetsbare mensen een bewuste keuze te maken over het moment van hun kinderwens, zodat zij niet onbedoeld zwanger worden. Door actieve begeleiding te bieden, beginnend bij een eerlijk gesprek over kinderwens, seksualiteit en anticonceptie, waarbij vanuit hun leefwereld wordt stilgestaan bij hun vragen, behoeften en (on)mogelijkheden. De gemeenten in de regio Arnhem ronden juni 2022 de projectfase af en zetten in op structurele borging van het programma. De gemeenten in de regio Ede zijn in gesprek over deelname aan het programma NNZ.
Productie-/kengetallen t/m mei
Productiecijfers t/m mei 2022
39603 jeugdigen gezien (mei 2021: 40143)
- 22602 0- tot 4-jarigen (mei 2021: 24400)
- 9884 4- tot 12-jarigen (mei 2021: 7668)
- 7117 12- tot 18-jarigen (mei 2021: 8075)
68764 contactmomenten uitgevoerd (mei 2021: 69452)
- 47136 contactmomenten bij 0- tot 4-jarigen (mei 2021: 48338)
- 12420 contactmomenten bij 4- tot 12-jarigen (mei 2021: 9761)
- 9208 contactmomenten bij 12- tot 18-jarigen (mei 2021: 11353)
- 54966 face-2-face contactmomenten (0-18)
- 9834 niet-face-2-face contactmomenten (0-18)
- 3964 huisbezoeken (0-18)
Extra zorg: % jeugdigen dat extra zorg ontvangt tegenover aantal jeugdigen gezien
- 29,5% 0- tot 4-jarigen (mei 2021: 27%)
- 36% 4- tot 12-jarigen (mei 2021: 44%)
- 37% 12- tot 18-jarigen (mei 2021: 35%)
Top 3 aanleidingen voor een extra contactmoment bij 0- tot 4-jarigen
- Gewicht
- Voeding en eetgedrag
- Spraak/taalontwikkeling
Top 3 aanleidingen voor een extra contactmoment bij 4- tot 18-jarigen:
- Psychosociale ontwikkeling en functioneren
- Schoolziekteverzuim
- Gewicht
1009 jeugdigen van 4 tot 18 jaar gezien door de jeugdarts voor schoolziekteverzuim (mei 2021: 683)
- 128 4-tot 12-jarigen (mei 2021: 79)
- 881 12- tot 18-jarigen (mei 2021: 604)
3361 (8,5%) jeugdigen verwezen naar een externe hulpverlener (mei 2021: 2988 (7,4%))
Top 3 aanleidingen voor een externe verwijzing voor 0- tot 4-jarigen:
- Bewegingsapparaat
- Spraak- en taalontwikkeling
- Ogen en visus
Top 3 aanleidingen voor een externe verwijzing voor 4- tot 18-jarigen:
- Psychosociale ontwikkeling en functioneren
- Ogen en visus (gezichtsvermogen)
- Gewicht
Inzet (Oekraïense) vluchtelingen
157 Oekraïense jeugdigen gezien (van de totaal 29603 jeugdigen)
- 81 0- tot 4-jarigen
- 48 4- tot 12- jarigen
- 28 12- tot 18- jarigen
283 contactmomenten uitgevoerd (van de totaal 68764 contactmomenten)
- 189 contactmomenten bij 0- tot 4- jarigen
- 57 contactmomenten bij 4- tot 12- jarigen
- 27 contactmomenten bij 12- tot 18- jarigen
Rijksvaccinatieprogramma
18288 jeugdigen gevaccineerd (mei 2021: 19216)
45070 vaccinaties gegeven (mei 2021: 34905)
- 8699 DKTP(-Hib) -HepB (mei 2021: 8653)
- 2766 DKTP (mei 2021: 2452)
- 6147 meningokokken ACWY (mei 2021: 7909)
- 7814 pneumokokken (mei 2021: 7697)
- 2935 BMR (mei 2021: 2977)
- 256 DTP (mei 2021: 372)
- 16406 HPV (mei 2021: 4793)
- 2033 Maternale kinkhoest (mei 2021: 2104)
Kansrijke start
- 36 prenatale huisbezoeken (mei 2021: 40)
- 18 prenatale trajecten Stevig Ouderschap gestart (mei 2021: 16)
- 67 postnatale trajecten Stevig Ouderschap gestart (mei 2021: 36)
- 66 deelnemende (aanstaande) moeders aan het programma Voorzorg (mei 2021: 63)
- 654 huisbezoeken programma Voorzorg (mei 2021: 524)
Financiën
Het verwachte overschot bedraagt € 666.000. Extra taken als gevolg van inzet voor Oekraïense vluchtelingen en de financiering hiervan zijn nog niet in de prognose meegenomen. Het overschot wordt met name verklaard door:
- Een voordeel van € 534.000 op de personeelskosten door minder personele inzet. Daarnaast worden nieuwe medewerkers veelal in aanloopschalen ingeschaald, leidend tot een voordeel ten opzichte van de begroting.
- Een nadeel van € 127.000 op het lokaal aanbod. Het lokaal aanbod zal naar verwachting niet volledig uitgevoerd worden, met name door een personeelstekort.
- Diverse meer-en minderkosten resulteren per saldo in een overschot van € 27.000 op de materiele- en huisvestingskosten.
- Een voordeel op de overige baten van € 232.000. Het betreft hier onder andere de afwikkeling van lokaal aanbod 2021 en overige subsidies.
PIJLER MONITORING EN ADVIES
(Beleids-)ontwikkelingen
Beschikbaar maken van gezondheidsdata en data gestuurd werken
De data die we binnen de GGD beschikbaar hebben bieden inzicht in de gezondheidssituatie in wijken, gemeenten en regio’s. Deze data voeden de dialoog tussen gemeenten, GGD-en en andere partners om samen het juiste te kunnen doen. En op de langere termijn de impact van hun inzet te kunnen meten. Binnen onze GGD zijn de data niet online beschikbaar. GGD Gelderland-Midden oriënteert zich op de mogelijkheden om haar data online beschikbaar maken.
Extra gezondheidsmonitors: Gezondheidsonderzoek bij rampen (GOR).
Vanuit het ministerie van VWS zijn tijdelijk extra gelden beschikbaar gesteld voor de GGD voor gezondheidsonderzoek bij rampen. Op 21 april 2022 zijn alle GGD-en in Nederland gestart met de dataverzameling van de JongVolwassenen monitor. Dit is de eerste van de vijf extra monitors die GGD-en uitvoeren de komende jaren. Dit wordt gedaan in opdracht van het ministerie van VWS en heeft als doel de gevolgen van de coronacrisis voor deze leeftijdsgroep in kaart te brengen. Deze werkzaamheden vinden plaats naast de reguliere monitors die worden uitgevoerd in opdracht van gemeenten.
Integrale jeugdrapportage vanuit monitor (JGZ + andere afdelingen)
In 2022 zal er geen integrale jeugdrapportage worden opgeleverd. De reden is dat de respons die we hebben gekregen op de vragenlijsten te laag is. Scholen hebben onvoldoende de tijd/ de mogelijkheid gehad om de vragenlijsten uit te zetten. Door corona hadden zij andere prioriteiten.
Publieke gezondheid asielzoekers
Het COA heeft een aanbesteding uitgeschreven voor de uitvoering van Gezondheidsbevordering Publieke Gezondheid Asielzoekers vanaf 2023. De hoofdovereenkomst tussen het COA en GGD GHOR Nederland heeft een looptijd van 1 oktober 2020 tot 1 oktober 2022, plus een optie tot verlenging van tweemaal een periode van 24 maanden. Voor 2022 zien wij een toename in de instroom in de vorm van noodlocaties en een verhoogde taakstelling voor gemeenten. Dit vergt ook voor de GGD extra inzet op de publieke gezondheidszorg asielzoekers.
Gezondheidsbevordering
In het eerste kwartaal van 2022 is gestart met het proces om te komen tot een visie van de GGD op gezondheidsbevordering. Een toenemend aantal vragen vanuit gemeenten, ontwikkelingen in de maatschappij (o.a. corona) maar ook landelijke ontwikkelingen (o.a. preventie nota en visie op lokaal gezondheidsbeleid van de VNG) maken dat er behoefte is aan een heroriëntatie en visie op dit thema. Het is wenselijk om dit onderwerp structureel en beter te borgen binnen de organisatie. En samen met gemeenten te kijken wat de belangrijkste vraagstukken zijn die op dit moment spelen. Ook wordt gekeken naar mogelijkheden om succesvolle projecten als de Rookvrije generatie en de Gezonde school verder uit te bouwen. Het thema mentale gezondheid onder jongeren wordt ook meegenomen.
Risico’s
- Extra gezondheidsmonitors: Met GOR propositie voeren we t/m 2025 5 extra Gezondheidsmonitors uit. Dit vraagt veel extra inzet van de GGD.
- Voorlichting Publieke Gezondheid Asielzoekers: GGD GHOR Nederland heeft namens de GGD-en een offerte ingediend bij het COA voor de aanbesteding van de gezondheidsvoorlichting aan asielzoekers in de COA-opvanglocaties. Het risico bestaat dat de GGD-en de aanbesteding niet gegund krijgen en GGD Gelderland-Midden de uitvoering van deze taak niet kan voortzetten.
Productie-/kengetallen t/m mei
Epidemiologie
- 15 gemeentelijke en 1 regionale rapportage Kindermonitor 2021
- 10 gemeentelijke rapportages Corona Jeugdmonitor 2021
- 15 gemeentelijke rapportages vaccinatiegraad (rijksvaccinatieprogramma)
Gezondheidsbevordering en -voorlichting
- 42 voorlichtingen AZC’s (waarvan 6 AMV’s) en 3 voorlichtingen statushouders/nieuwkomers
- 8 preventie akkoorden (in verschillende stadia). Bij allemaal op één of andere manier betrokken
- 15 gemeenten krijgen ondersteuning via Rookvrije gemeente (intensiteit verschilt)
- 608 mensen uit Gelderland-Midden aangemeld bij Stoptober (stoppen met roken campagne)
- 45 schoollocaties ondersteund met Gezonde School
Gezondheidsbeleidsadvisering
- 2 regionale preventienetwerken waar een bijdrage aan is geleverd
- 4 inspiratiesessies en kenniscafé ’s zijn georganiseerd voor gemeenten na diverse onderzoeken
- 2 gemeenten hebben een presentatie gekregen over lokale resultaten Gezondheidsmonitor
COVID-19
- 13 Epidemiologische duidingen COVID-19 en 22 keer GGD-input Geneeskundig Beeld COVID-19
- Diverse onderzoeken door COVID-19 (o.a. Impact onder laaggeletterden, Geïnformeerde besluitvorming jongeren mbo, Impact corona op positief geteste personen en Evaluatie gedragsinterventies corona)
Financiën
Het verwachte tekort van € 134.000 wordt met name verklaard door:
- Een nadeel op de personeelskosten van € 55.000 door (tijdelijke) uitbreiding van de formatie.
- Een nadeel op de materiele kosten van € 118.000 door onder andere inzet van adviseurs. Een deel van deze kosten zal gedekt worden uit een nog te vormen reserve (niet verwerkt in de geactualiseerde begroting)
- Een voordeel op de overige baten van € 38.000 door hogere projectopbrengsten en overige opbrengsten derden.