Wij plaatsen functionele- en statistieken cookies zodat deze site goed werkt en anoniem gemeten kan worden.
Voor cookies van derden hebben wij uw toestemming nodig. Meer informatie over deze cookies van derden.
Programma Crisisbeheersing
Pijler Multi
De pijler Multi richt zich vooral op de samenwerking tussen verschillende partijen op het gebied van de (voorbereiding op) crisisbeheersing. Er loopt een reorganisatie om de onderdelen brandweerzorg en crisisbeheersing duidelijk van elkaar onderscheidend te gaan organiseren. Deze reorganisatie heeft ook effect op de pijlers GHOR en Bevolkingszorg.
(Beleids-)ontwikkelingen
De uitvoering van taken vanuit de pijler Multi wordt beïnvloed door diverse interne en externe factoren. Enkele hoogtepunten:
- Veiligheidsinformatiecentrum
- Het veiligheidsinformatieknooppunt (VIK) is in de pre-VIK fase, wat inhoudt dat nu een dashboard (stoplichtenmodel) wordt bijgehouden van actuele risico's en iedere week start met de briefing van operationeel leiders Informatiemanagers en Caco. Voor de doorontwikkeling is de vacature van coördinator VIK opengesteld.
- Vluchtelingencrisis Oekraïne en asielzoekerscrisis.
- In februari 2022 begon de oorlog tussen Rusland en de Oekraïne. Als gevolg daarvan zijn miljoenen ontheemden, die deels in Nederland opgevangen moeten worden. Hiervoor is een bestuurlijk afstemmingsoverleg, een crisisteam Oekraïne en het Team Opvang Vluchtelingen Oekraïne opgestart. Het Rijk heeft de veiligheidsregio’s een opdracht gegeven om te zorgen voor 2000 opvangplekken per regio, landelijk nogmaals 25.000 vluchtelingen op te vangen en te coördineren met het COA voor opvangplaatsen en het tijdelijk opvangen van 150 asielzoekers per regio ter ondersteuning van Ter Apel.
- Reorganisatie crisisbeheersing en brandweerzorg
- Verschillende ontwikkelingen, waaronder de evaluatie van de Wet veiligheidsregio’s, hebben ertoe geleid dat er een reorganisatietraject gestart is vanaf maart 2022. Dit moet leiden tot een voorstel van inrichting van de organisatie per 1 juli en een verdere verfijning van werkwijzen en een doorgevoerde wijziging van de organisatie op 1 januari 2023.
- Aanpassing Wet veiligheidsregio en Wet publieke gezondheid.
- De afronding van de evaluatie van beide wetten is als gevolg van verschillende crises vertraagd. Verwacht wordt dat in de loop van 2022 duidelijkheid komt over de voorgenomen wijzigingen vanuit het kabinet.
Risico’s
- De Rijksfinanciering van de Oekraïnecrisis is nog steeds niet definitief.
- Problemen op rijksniveau worden afgewend op de veiligheidsregio's, dat moet met bestaande formatie worden opgevangen. De druk op de organisatie wordt deels opgelost met invullen door externen wat de continuïteit kwetsbaar maakt.
Productie-/kengetallen t/m mei
- 0 multi realistische oefeningen (2021 0, deels vervangen door CoPI-oefeningen door COVID-19); voor 2022 nog 4 gepland
- 2x CoPI oefeningen, 1 geannuleerd voor inzet Oekraïne (2021 2x digitaal), nog 3 gepland
- 6 multi virtual reality oefeningen (2021: 6), voor 2022 nog 12 gepland
- 1 regionaal operationeel team oefening, (2021: 0) voor 2022 nog 3 gepland
- 1 gemeentelijke beleidsteam oefeningen,1 digitaal opleidingsmoment voor beleidsteams (2021: 0 en 3); planning 2022 afhankelijk van inschrijvingen gemeenten
- 1 evaluaties GRIP-incidenten (met geïdentificeerde lessen afgerond en vastgesteld) (2021: 8)
- Herziening planvorming:
- Multi kaarten Oost-5 uitval elektriciteit, gas, drinkwater en telecom
- Werkwijze VGGM-alarmopvolging RBP KKE Lingen
- Realisatie planvorming:
- Handelingsperspectief Veiligheidsregio’s cyberincidenten
- Multi kaart Oost-5 digitale ontwrichting (concept)
- Handvatten nooddistributie jodiumprofylaxe VGGM
COVID-19
- Wekelijkse overdrachten Operationeel leiders en informatiemanagers. Deze zijn overgegaan in een wekelijkse briefing vanuit de VIK gedachte.
- Dagelijkse monitoring van het actuele beeld in het landelijk crisismanagement systeem LCMS
- 3 keer overleg Regionaal Operationeel Team door COVID-19
- 3 keer overleg Regionaal BeleidsTeam door COVID-19
- Op 11 maart 2022 zijn de multi crisisactiviteiten voor Covid-19 overgegaan naar de staande organisatie. Dit betekent dat in het Veiligheidsbeeld de situatie rondom COVID-19 in de gaten gehouden wordt.
Vluchtelingencrisis Oekraïne
- Wekelijkse briefing VIK met operationele leiding en informatiemanagement
- Dagelijkse monitoring van het actuele beeld in het landelijk crisismanagementsysteem LCMS
- 12x keer overleg Crisisteam Oekraïne
- 7x keer overleg Bestuurlijk afstemmingsoverleg Oekraïne
- Wekelijks ambtelijk overleg met gemeenten
Financiën
Het verwachte tekort van € 336.000 wordt met name verklaard door:
- Een nadeel op de personeelskosten van € 299.000. Het betreft de technische verwerking in de begroting door de herschikking van budgetten binnen brandweerzorg voor de financiering van de 24-uurs dienst Ede. Tevens wordt vacatureruimte ingevuld met duurdere externe inleen.
- Een nadeel op de materiele kosten van € 60.000 door onder andere extra softwarekosten.
- Een voordeel op de kapitaallasten van € 22.000. Het betreft hier uitgestelde investeringen.
Pijler GHOR
(Beleids-)ontwikkelingen
- Ontwikkelingen in de acute zorg: AMvB Acute Zorg en brief minister VWS over zorgcoördinatie.
- Vluchtelingencrisis Oekraïne: na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne begin maart 2022 heeft het team GHOR samen met gemeenten gewerkt aan acute en langdurige toegang tot zorg voor Oekraïense vluchtelingen. Het zorgnetwerk heeft hierin ook een grote prestatie geleverd.
Productie-/kengetallen t/m mei
- 12 inzetten gerelateerd aan maatschappelijke onrust/opgeschaalde publieke zorg (2021: 14)
- 1 langdurige inzet crisisteam Oekraïense vluchtelingen (onder meer Harskamp)
- 88 inzetten OvDG (Officier van Dienst Geneeskundig) (2021: 53)
- 13 opleidingen, trainingen en oefeningen (GHOR, met multi/veiligheidspartners en in de geneeskundige keten) (2021: 13)
- 15 schriftelijke afspraken met zorgpartners (2021: 10)
- Overleg over afspraken over internationale samenwerking (Duitsland).
- 3 adviezen omgevingsveiligheid (2021: 0)
- 105 adviezen evenementen (20 kleine, 85 middelgrote tot grote evenementen) (2021: 0)
COVID-19/GHOR
- Continue monitoring van de continuïteit in zorg bij:
- 121 niet-acute zorgpartners (verzorg- en verpleeghuizen en thuiszorg (VVT), gehandicaptenzorg (GHZ), geestelijke gezondheidszorg (GGZ), GGD. Structurele uitvraag slapend vanaf mei 2022.
- 15 acute zorgpartners (ziekenhuizen, ambulancedienst, huisartsenposten, apothekers, verloskundigen, rode kruis). Structurele uitvraag slapend vanaf medio april 2022.
- 16 edities van een geneeskundig beeld coronazorg voor VGGM
- Corona: 17 bestuurlijke zorg-overleggen
Oekraïnecrisis
- 20 geopende opvanglocaties voor Oekraïense vluchtelingen
- 110 zorgpartners zijn gevraagd om zorg te verlenen aan de vluchtelingen op de opvanglocaties
- 26 backoffice GHOR overleggen
- 12 verstuurde GHOR-nieuwsbrieven naar zorgbestuurders
- 13 georganiseerde briefings voor opvanglocaties
- 31 regionale zorgnetwerk-overleggen
- 3 bestuurlijke (zorg), 9 tactische en 2 huisartsenorganisatie overleggen
Financiën
Het verwachte overschot van € 68.000 wordt met name verklaard door:
- Een voordeel op de personeelskosten van € 15.000 door vacatureruimte en inschalingsvoordelen.
- Diverse meer- en minderkosten resulteren per saldo in een overschot van € 29.000 op de materiele kosten.
- Een voordeel op de kapitaallasten van € 4.000. Het betreft hier uitgestelde investeringen.
- Een voordeel van € 20.000 op de rijksbijdragen. Het betreft hier de verwachte vergoeding van meerkosten voor de eerste opvang ontheemden Oekraïne in verband met externe inhuur van capaciteit en andere hiermee samenhangende kosten.
Pijler Bevolkingszorg
(Beleids-)ontwikkelingen
Vluchtelingencrisis Oekraïne en opvang asielzoekers
De bestuurlijke coördinatie van de vluchtelingencrisis vindt plaats in het Bestuurlijk Afstemmingsoverleg. In opdracht van deze bestuurders heeft de coördinerend gemeentesecretaris, onder de vlag van het Regionaal Netwerkteam Bevolkingszorg, een projectorganisatie ingericht die zich richt op de coördinerende taak van de veiligheidsregio voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen. Deze projectorganisatie heet het Team Opvang Vluchtelingen Oekraïne (TOVO). Alle kosten die vanuit TOVO gemaakt worden, worden geboekt onder Bevolkingszorg met kostendrager Oekraïne. Er is vanuit het Rijk een vergoedingsregeling beschikbaar voor deze kosten. Eind mei is duidelijk geworden dat Veiligheidsregio's ook een rol krijgen in het beschikbaar stellen van noodopvang voor asielzoekers uit het reguliere proces. TOVO verricht ook vanuit deze taak werkzaamheden en ook hiervoor komt een vergoedingsregeling beschikbaar.
Risico’s
- De opvang van Oekraïense vluchtelingen in onze regio wordt gecoördineerd vanuit een projectorganisatie. Het is onbekend hoe lang de vluchtelingenstroom aan zal houden en wanneer vluchtelingen eventueel terugkeren. Het is daarom onbekend hoelang de projectstructuur inclusief bijkomende kosten moet blijven bestaan.
- De Rijksoverheid heeft een regeling vastgesteld die de vergoeding van gemaakte kosten aan Veiligheidsregio's en gemeenten regelt. Vergoeding vindt plaats op basis van declaratie (en toetsing) achteraf. Er bestaat een risico dat niet alle kosten door het Rijk zullen worden vergoed.
- De piketregeling voor bereikbaarheid TOVO buiten kantooruren (sinds 1 mei) is nog niet definitief waardoor de uitbetaling van de vergoeding aan medewerkers nog niet is meegenomen in de financiële rapportage.
Productie-/kengetallen t/m mei
- 5 nieuwe mensen opgeleid voor in de regionale bevolkingszorg-piketten (2021: 14)
- 7 bijscholingen met de verschillende bevolkingszorg-piketten (2021: 8)
- 3 piketbijeenkomsten met de verschillende piketten (2021: 8)
- 7 Bijdrage van (piket)functionarissen bevolkingszorg in diverse multidisciplinaire oefeningen (2021: niet gespecificeerd)
- 52 gemeentecollega’s 24/7 beschikbaar en bereikbaar in 10 piketfuncties (2021: 57)
- 2 weken lang Bevolkingszorg crisisorganisatie ingezet voor eerste opvang Oekraïense vluchtelingen.
- Team Opvang Vluchtelingen Oekraïne opgezet bestaande uit twee (parttime) projectleiders, twee medewerkers en één ondersteuner.
- 80 taxiritten voor opvang Oekraïense vluchtelingen, exclusief vervoer via landelijke coördinatiepunt) (10 maart t/m 30 april)
Het verwachte tekort van € 1.000 wordt met name verklaard door:
- Een nadeel op de personeelskosten van € 286.000. Het betreft hier externe inhuur voor de eerste opvang ontheemden Oekraïne.
- Diverse meerkosten met betrekking tot eerste opvang ontheemden Oekraïne resulteren in een tekort van € 39.000.
- Een voordeel van € 319.000 op de rijksbijdragen. Het betreft hier de verwachte vergoeding van meerkosten voor de eerste opvang ontheemden Oekraïne in verband met externe inhuur van capaciteit en andere hiermee samenhangende kosten.