Wij plaatsen functionele- en statistieken cookies zodat deze site goed werkt en anoniem gemeten kan worden.
Voor cookies van derden hebben wij uw toestemming nodig. Meer informatie over deze cookies van derden.
Programma Ambulancezorg
PIJLER MOBIELE ZORG
(Beleids-)ontwikkelingen
Doorontwikkeling management en staf
Ambulancezorg Gelderland-Midden (AGM) heeft afgelopen jaren een flinke groei doorgemaakt in haar medewerkersbestand. Andere partijen verwachten meer van de ambulancezorg; denk aan kwaliteitskaders, protocollen en informatiebeveiliging. AGM is begonnen met het stevig organiseren van management en staf. Zo start binnen een aantal weken de nieuwe beleidsmedewerker kwaliteit en veiligheid.
Pilot PA
De acute zorg is in ontwikkeling. Ook de ontwikkeling binnen de ambulancesector staat niet stil. Een startdocument voor de pilot Physician Assistants (PA) is opgesteld. De verwachting is dat er vanaf oktober gestart kan worden met de inzet van de PA.
Samenwerking Gelderland-Zuid
Versterkingsdagen
AGM en Ambulancezorg Gelderland-Zuid (AGZ) werken al lang samen op een aantal gebieden die beide regio’s verbindt. Behalve dat wij directe buren zijn (en elkaar steunen met ambulance inzetten) organiseren we samen ons onderwijs, hebben we één meldkamer en doen we samen aanbestedingen en inkoop van materialen.
In maart en april 2022 organiseerde AGM en AGZ twee versterkingsdagen. De tweede dag sloten ook de Nederlandse Zorgautoriteit en twee zorgverzekeraars aan. Dit met als doel het vinden van verbindingsthema’s en handige samenwerkingsvlakken. Beide directies en management hebben aangegeven vaak te willen samenwerken zonder eigen identiteit en zelfstandigheid te verliezen.
Urgentieclassificaties
AGM en AGZ werken samen aan het invoeren van de nieuwe urgentie indeling. Een eerste projectplan is opgesteld en een projectleider wordt gezocht. Voor een uitgebreide uitleg over de nieuw urgentie indeling zie hier.
Toename acute zorgvraag
Landelijk is de laatste jaren een stijging te zien van het aantal spoedritten in de ambulancezorg. Vergeleken met 2021 heeft AGM in januari tot en met mei 2022 1.826 ritten meer gereden. Daarvan zijn 1.162 A1 ritten. Het uitbreiden van de paraatheid in 2021 kan niet opwegen tegen deze grote stijging. AGM werft in 2022 nieuw personeel om de stijgende zorgvraag op te vangen.
Standplaatsen
Westflank
In 2022 werkt AGM de planvorming rondom de westflank verder uit. Hierbij heeft de opkomstlocatie Ede centrum een hoge prioriteit, omdat deze in 2026 opgeheven wordt. Daarom is AGM in gesprek met de gemeente Ede voor een nieuwe plaats. Daarnaast kijkt AGM naar een toekomstige plaats voor de voorwaardenscheppende post in Renkum.
Oostflank
In 2022 ligt de aandacht bij de voorwaardenscheppende post in Dieren. Hiervoor zoekt AGM naar een alternatieve plek. Planvorming voor de opkomstlocatie in Zevenaar ligt klaar, AGM wacht af of de A15 in de toekomst doorgetrokken wordt.
Risico’s
Toename acute zorgvraag
AGM kijkt met belangstelling naar de nieuwe ontwikkelingen die voor de juiste zorg op de juiste plek zorgen. Hierbij valt te denken aan de nieuwe urgentieclassificatie en inzet PA. Door de stijging van het aantal (spoed)ritten zijn ambulances vaker bezet.
Hoge druk op de zorg
Aan het begin van 2022 is de maatschappij weer opengegaan, dit heeft gezorgd voor veel vrijheid. Maar dit heeft ook geleid tot meer ziekteverzuim en uitval van personeel. Ambulancezorg GM heeft het hierdoor extra druk gehad. De verwachting is dat deze druk in de komende maanden afneemt. Lees hier meer over de druk op de gehele zorgketen.
Productie-/kengetallen t/m mei
- 8.958 ritten A1: spoed in Gelderland-Midden (jan-mei 2021: 7.796)
- 6.043 ritten A2: gepaste spoed in Gelderland-Midden (jan-mei 2021: 5.528)
- 3.398 ritten B: planbaar vervoer in Gelderland-Midden (jan-mei 2021: 3.249)
- 847 ritten (alle urgenties) Ambulancezorg Gelderland-Midden in alle andere regio’s (jan-mei 2021: 759)
- 10 minuten en 15 seconden deed een ambulance er gemiddeld over om bij een A1-rit bij de patiënt te zijn (jan-mei 2021: 9 minuten en 56 seconden)
Financiën
Het programma ambulancezorg en daarmee de pijler Mobiele zorg wordt volledig gedekt door de zorgverzekeraars. Eventuele overschotten of tekorten worden middels een egalisatierekening op nihil gesteld. Het verwachte resultaat van € 0 kan worden verklaard door.
- Een voordeel op de personeelskosten van € 38.000. Het voordeel door vacatureruimte en schaalvoordelen wordt deels gecompenseerd door externe inhuur.
- Een nadeel op de materiele kosten van € 361.000 door o.a. hogere lasten voor brandstof, hogere lasten voor onderhoud rijdend materieel en hogere lasten medische verbruiksartikelen (mede door COVID-19).
- Een voordeel op de kapitaallasten van € 255.000. Het betreft hier uitgestelde investeringen.
- Een nadeel op de overige baten van € 191.000 door een dotatie aan de voorziening PLB en budgetmutaties naar aanleiding van de nacalculatie over 2021.
PIJLER ZORGCOORDINATIE
(Beleids-)ontwikkelingen
Al bijna twee jaar loopt de Pilot Zorgcoördinatie. Ondanks een aantal vertragende factoren heeft de pilot de samenwerking tussen de verschillende partners verbeterd. In het komend half jaar wordt toegewerkt naar een evaluatie en passende afsluiting. Hieronder een korte status update.
Algemeen
Het is mogelijk gebleken de noodzakelijke voorwaarden voor zorgcoördinatie te realiseren in een virtuele setting, waarbij iedere organisatie vanuit de eigen bestaande locaties blijft werken. Het ontwikkelen van digitale ondersteuning van de werkzaamheden neemt veel tijd in beslag. Tot op heden is het nog niet volledig uitgevoerd. Triagisten en centralisten hebben input geleverd om verschillende processen en afspraken te verbeteren om Zorgcoördinatie te laten slagen. In de tweede helft van 2022 beoordeelt de projectgroep deze processen en afspraken.
Een aantal ontwikkelingen dat raakvlakken met zorgcoördinatie of informatievoorziening heeft:
- Werkgroep zorgcoördinatie van start
- Opleveren van eerste onderzoek naar triage
- Aanpak berichten uitwisseling Ambulance-SEH Radboudumc
- Toenadering nachtzorg GelderseVallei, voorbereiding implementatie inzet nachtzorg
- Webinars
LMS-Locatie Apeldoorn
In 2023 wordt de Meldkamer Oost Nederland in Apeldoorn opgeleverd. Inzet is om vanaf dat moment een robuust en goed werkend 112 proces op te leveren met daarnaast meldtafels voor de ambulancezorg in de regio. In het proces is gebleken dat er verschillende opvattingen zijn ontwikkeld en onduidelijkheid is ontstaan over eerder gemaakte afspraken over het leveren van meldkamertafels in de regio. Hierover worden op dit moment via verschillende gremia gesprekken gevoerd om tot oplossingen en definitieve inrichting van de meldkamer ambulancezorg te komen.
Risico’s
Recent is duidelijk geworden dat de meldkamer ambulancezorg in de loop van 2023 volledig wordt gehuisvest in Apeldoorn. Dit kan betekenen dat er een personeelsverloop ontstaat waardoor de continuïteit van zorg in het geding is. De meldkamer Arnhem en Nijmegen heeft een taskforce gestart, die de risico's van de overgang naar de nieuwe locatie bespreekt en inschat.
Financiën
Het programma ambulancezorg en daarmee de pijler Zorgcoördinatie wordt volledig gedekt door de zorgverzekeraars. Eventuele overschotten of tekorten worden door een egalisatierekening op nihil gesteld. Het verwachte resultaat van € 0 kan worden verklaard door:
- Een nadeel op de personeelskosten van € 124.000. Door personeelstekorten op de meldkamer wordt meer externe inhuur ingezet.
- Voor de pilot ZCC is rekening gehouden met een lager kostenniveau en daarmee een lagere vergoeding.