Wij plaatsen functionele- en statistieken cookies zodat deze site goed werkt en anoniem gemeten kan worden.
Voor cookies van derden hebben wij uw toestemming nodig. Meer informatie over deze cookies van derden.
Nieuwe leerproducten sluiten beter aan op behoefte in werkveld
Specialist Leren en Ontwikkelen bij de afdeling Operationele Voorbereiding bij de brandweer. Dat is de functie van Hesli de Laat. Daarnaast is hij parttime brandweerman in Ede en Barneveld. Omdat Hesli ook in de uitvoering meedraait, ziet hij wat er speelt in het werkveld. Hij ziet tegen welke kwesties brandweercollega’s aanlopen. Hesli vindt het belangrijk dat leerproducten aansluiten op het werk van een specifieke post in de regio. Vanuit die gedachte is in 2021 het project ‘Van aanbodgericht naar behoeftegericht leren en oefenen’ gestart.
Na afronding van welke opleiding dan ook, ben je niet uitgeleerd. Dat is voor brandweermannen en -vrouwen niet anders. Zij zijn wekelijks bezig om hun kennis en vaardigheden bij te houden. Hesli vertelt: “Ik heb de procesmatige leiding over een team dat leer- en oefenproducten maakt voor collega’s op de posten. Wij proberen om, in alles wat we doen, de eindgebruikers centraal te stellen. Dan kunnen zij naar eigen behoefte leren en ontwikkelen. Mijn passie zit ‘m in het ontwerpen en maken van eigentijdse leerproducten die aansluiten op de werkvloer. Deze zijn visueel aantrekkelijk, hebben een logische opbouw en de inhoud is tot stand gekomen met medewerking van de professionals en specialisten uit de praktijk.”
Transitie in leren en ontwikkelen
Hesli vertelt over de aanleiding van het nieuwe project. “Voorheen hadden alle brandweerposten in Nederland dezelfde leidraad en eenzelfde aanbod van oefenprogramma’s. Daarbij werd beperkt rekening gehouden met de behoefte per post of zelfs per individu. Maar je kunt je voorstellen dat er natuurlijk andere risico’s gelden, afhankelijk van de locatie en omgeving. Vandaar de keuze om af te stappen van deze landelijke leidraad en posten meer autonomie te geven in de oefenprogramma’s. Zo kunnen zij zelf oordelen en beslissen over de leerpunten die nodig zijn voor professionele brandweerzorg in hun regio.”
Nieuwe leer- en oefenproducten
“Met gepaste trots mag ik zeggen: alle doelstellingen binnen het project zijn behaald”, blikt Hesli terug. “We hebben 80 nieuwe leer- en oefenproducten opgeleverd in een nieuwe stijl, een handboek voor de nieuwe manier van werken, risicoprofielen van omgevingen van posten, praatplaten, animaties en promotiemateriaal voor onze content. Alles is gericht op de eindgebruiker. Daar ben ik het meest trots op. Maar we zijn er nog niet! Het zal nog wel een paar jaar duren voor we het hele systeem opnieuw ingericht hebben. Dan hebben we de behoefte van de posten en de ondersteuning vanuit de organisatie maximaal op elkaar aan laten sluiten. Bij alles wat we maken vragen we ons af: Hoe zorgen we dat we de posten zo goed mogelijk kunnen ondersteunen bij het uitvoeren van het oefenprogramma? Zo bieden we inwoners passende en professionele brandweerzorg.”
Samenspraak met andere veiligheidsregio’s
“Ik werk veel samen met andere veiligheidsregio’s. Maar ook onderling tussen onze afdelingen Incidentbestrijding, Risicobeheersing en Vakbekwaamheid wordt nauw samengewerkt. Andere regio’s nodigen ons uit, omdat ze benieuwd zijn naar ons verhaal achter het project. Onze nieuwe manier van werken inspireert ze. Super om te merken wat dit project allemaal teweegbrengt!”
Hesli de Laat, Specialist Leren en Ontwikkelen
Vervolgplannen
“Plannen voor het jaar 2022 hebben we genoeg. Zo willen we wederom nieuwe producten ontwikkelen die aansluiten bij de behoeften van de posten. Verder organiseren we een inspiratiedag waarmee we de samenwerking met andere regio’s kunnen versterken en behouden.” Tot slot benadrukt Hesli: “Ik heb grote waardering voor onze brandweercollega’s, grotendeels vrijwilligers. Dat motiveert mij enorm om hen zo goed mogelijk te ondersteunen met een passend aanbod in leerproducten.”