Wij plaatsen functionele- en statistieken cookies zodat deze site goed werkt en anoniem gemeten kan worden.
Voor cookies van derden hebben wij uw toestemming nodig. Meer informatie over deze cookies van derden.
Iedereen heeft recht op duidelijke taal
“Duidelijke taal is niets meer of minder dan helder en duidelijk communiceren. Op papier en ook in gesprek,” vertelt Janine Bezem. Janine is manager Jeugdgezondheidszorg (JGZ) van GGD Gelderland-Midden. “Iedere inwoner van onze regio heeft het recht op een duidelijk verhaal, dat hij of zij ook écht begrijpt. Begrijpelijke taal met heldere korte zinnen. Bijvoorbeeld op onze website of in een brief. We zijn er voor alle inwoners.”
Janine Bezem, manager Jeugdgezondheidszorg (JGZ) van GGD Gelderland-Midden
“Vanaf 2020 maak ik me hard voor duidelijke taal in onze organisatie, veiligheids- en gezondheidsregio Gelderland-Midden (VGGM)”, vervolgt Janine. In 2021 heeft VGGM extra aandacht besteedt aan dit onderwerp. In september was de ‘Week van Lezen en Schrijven’. Voor alle collega’s was er een inspiratiesessie om meer over het onderwerp te weten te komen. “Wat mijn toekomstdoel is als het gaat om Duidelijke Taal in onze organisatie? Dat alle inwoners onze informatie en adviezen begrijpen en dat we hier samen voor staan,” zegt Janine.
Duidelijke taal helpt
“Waarom het handig is om duidelijk te communiceren? Wij werken in de publieke zorg, we zijn er voor iedereen. Als je iedereen wilt bereiken, moet je helder en duidelijk zijn. Iedereen moet het kunnen begrijpen. Neem nou onze afdeling Jeugdgezondheidszorg. Wij sturen een brief naar ouders met een uitnodiging voor een onderzoek van hun kind. We merken dat het helpt als je de brief in duidelijke taal schrijft. Ouders lezen de brief dan beter, zodat ze zichzelf en hun kind beter kunnen voorbereiden op het onderzoek. Zij kunnen bijvoorbeeld ook vooraf naar filmpjes kijken hoe wij tijdens het onderzoek de ontwikkeling van hun kind volgen.”
Laat een ander meelezen
“Een belangrijke tip om duidelijk te schrijven? Nou, lees je eigen brief nog een keer als die af is. Laat een collega hem ook eens lezen. En kijk dan of de brief voor iedereen begrijpelijk is”, sluit Janine af. “Communiceer helder en duidelijk. Dat is makkelijker dan je denkt.”