Wij plaatsen functionele- en statistieken cookies zodat deze site goed werkt en anoniem gemeten kan worden.
Voor cookies van derden hebben wij uw toestemming nodig. Meer informatie over deze cookies van derden.
Collega’s GHOR altijd voorbereid op crises
De GHOR (Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio) vormt een klein team in de grote VGGM-organisatie. Ze geven trainingen, oefenen voor het geval een crisis uitbreekt, geven adviezen aan gemeenten over evenementen en onderhouden contacten met ketenpartners. We spraken Sandra Thomassen, teammanager en beleidsadviseur GHOR, over het bijzondere jaar 2021.
Ongekend uithoudingsvermogen
Sandra Thomassen, teammanager en beleidsadviseur GHOR
Januari 2020 druppelden de eerste berichten uit China, Wuhan, binnen via de landelijke organisatie GGD-GHOR en het RIVM. Sindsdien staan Sandra en haar collega’s 24/7 ‘aan’. “2021 was het tweede jaar op rij dat volledig in het teken stond van de coronapandemie. De pieken waren heftiger. Mede omdat de behoefte aan vrijheid nóg sterker was dan voorheen. Ondanks dit veranderde sentiment in de samenleving moesten wij door. Het valt me op dat wij als hulpverleningsorganisatie een ongekend uithoudingsvermogen hebben. Keer op keer zijn wij in staat om de schouders eronder te zetten”, blikt Sandra terug.
Snel schakelen bij actuele problematiek
Niet alleen Sandra, maar ook haar collega’s zijn harde werkers. Zij draaiden bepaalde periodes bijna onafgebroken 10 tot 12 uur per dag. In het weekend maakten ze wat minder uren, maar er werd wel gewerkt. De besluiten van de overheid maakten dat ze snel moesten schakelen. Gelukkig schakelt GHOR snel in geval van een crisis. Dat is immers hun kracht. Contacten met ketenpartners zijn hierbij van belang. “We hebben het afgelopen jaar wederom veel samengewerkt met zorgpartijen en bij acute problematiek meegedacht aan oplossingen bij zorgorganisaties”, vertelt Sandra.
De waarde van een goed onderhouden netwerk
“We werken veel samen met collega’s van politie, brandweer, gemeenten, GGD, maar ook met ziekenhuizen, huisartsen, ambulancedienst, GGZ, en thuiszorg. Denk maar eens aan de inzet van al deze partners tijdens de vaccinatiecampagnes. Dat is een mooi voorbeeld van samenwerking! Het gehele netwerk komt aan bod bij het tijdig verzorgen van vaccinaties. Daarom is het belangrijk dat we het hele jaar contact blijven onderhouden. We kunnen niet zonder ze. Het belang van ons netwerk mag niet onderschat worden.”
Een wens voor het komende jaar
Trots is Sandra op wat zij en haar team afgelopen jaar hebben neergezet. En terecht. Toch hakt het drukke jaar er goed in. Sandra sluit af: “Ik hoop dat we in 2022 minder acute werkzaamheden hebben met een blik op de coronapandemie. Verder denk ik dat we de geleerde lessen van de afgelopen twee jaar een definitieve plek in onze organisatie kunnen geven.”