Algemeen bestuur VGGM

De Wet Veiligheidsregio’s bepaalt dat de burgemeesters van deelnemende gemeenten samen het Algemeen Bestuur (AB) vormen. Daarnaast zit een aantal vaste adviseurs aan tafel. 

Hulpconstructie

Er is een hulpconstructie gevonden door het instellen van een bestuurscommissie Veiligheid en een bestuurscommissie Gezondheid. 

Dit is gebeurd omdat alle colleges bij herhaling meerwaarde zagen in het behouden van één gemeenschappelijke regeling voor zowel brandweer als GGD. Daarnaast is ook de wens is uitgesproken om de wethouders maximaal in positie te brengen om invulling te geven aan hun bestuurlijke verantwoordelijkheid voor met name de GGD.

Algemeen Bestuur

Het Algemeen Bestuur heeft veel van haar bevoegdheden gedelegeerd aan de twee bestuurscommissies. 

Alleen de vaststelling van jaarrekening en begroting en meerjarenbeleidsplannen blijft voorbehouden aan het Algemeen Bestuur. Het Algemeen Bestuur vergadert hierdoor maar 2 keer per jaar (in april en september).

De leden van het Algemeen Bestuur leggen verantwoording af aan het college en de raad van de eigen gemeente. Het algemeen bestuur houdt toezicht op het dagelijks bestuur en op de twee bestuurscommissies. 

Uitgenodigd

Wie zijn er eigenlijk aanwezig tijdens de vergaderingen? De genodigden voor vergaderingen van het Algemeen Bestuur zijn:

  • Voorzitter van de bestuurscommissie Gezondheid
  • Coördinerend dijkgraaf van het Waterschap Rijn en IJssel
  • Commandant van het Regionaal Militair Commando
  • Hoofdofficier van Justitie
  • Vertegenwoordiger van de regionale eenheidsleiding politie Oost-Nederland
  • Districtschef politie
  • Liaisons van het ministerie van Veiligheid en Justitie en van de Commissaris van de Koning genodigd (als adviseur)